Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

E-mails schrijven

Jip en Janneke

E-mails en brieven hebben veel overeenkomsten. Veel regels en conventies die voor brieven gelden, zijn ook van toepassing op e-mails. Bij het schrijven van een e-mail is het vooral belangrijk om rekening te houden met de verschillen die er tussen beide media zijn.

Kenmerkend voor een e-mail is het lezen vanaf een scherm. Een scherm dat niet altijd even scherp is, of een scherm waarbij je moet scrollen om overzicht te krijgen.

Om het leesgemak te bevorderen zul je moeten zorgen voor een zorgvuldige opbouw van het bericht. Bij voorkeur de zogenaamde directe benadering, waarbij de kern, de toelichting en de afsluiting elkaar opvolgen. Maak er geen puzzel van: wees direct, duidelijk en vriendelijk.

Maak de informatie overzichtelijk. Gebruik bullets als het mogelijk is of noteer een kop boven de alinea. Vermijd tangconstructies en maak van lange zinnen korte zinnen, of wissel ze af. Onderstreep belangrijke informatie of geef deze vetgedrukt weer. Maak er geen kunstwerk van! Te veel special effects vermoeien de lezer snel.

Zorg ervoor dat je per alinea slechts één onderwerp behandelt. De eerste zin van de e-mail en de eerste zin van elke alinea zijn de belangrijkste zinnen. Help de lezer bij de overgang van de ene alinea naar de andere: gebruik signaalwoorden zoals: bijvoorbeeld of ten eerste. Signaalwoorden bereiden de lezer voor op de informatie die gaat komen. En dat bevordert het leesgemak!


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Stichting DOEN Stichting DOEN
Stichting DOEN is het fonds van de goededoelenloterijen en steunt jaarlijks...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...