Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Niveau 5: verwachtingen overtreffen

Jip en Janneke

Heb jij jouw zakelijke doelstellingen voor 2014 al op een rij? Dan zijn wij heel benieuwd of je daarin ook de schriftelijke communicatie met jouw klant hebt opgenomen. Niet als doel, maar als middel om uiteindelijk meer omzet, minder kosten of meer werkplezier te krijgen.

Bij Papier is passé hebben we voor klantcommunicatie een indeling gemaakt op vijf niveaus:

  1. correcte spelling en grammatica gebruiken
  2. schrijven volgens bestaande identiteit en gewenst imago
  3. klantgericht schrijven
  4. servicegericht schrijven
  5. de verwachtingen van de klant overtreffen

Op welk niveau schrijft het bedrijf waarvoor jij werkt? Op welk niveau wil het bedrijf in de toekomst schrijven?

Als een bedrijf zich op niveau 2 bevindt, kan dat een bewuste keuze zijn. Niet ieder bedrijf heeft tot doel om niveau 5 te bereiken. Toch valt het ons op dat bedrijven met een uitstekend imago, zich tekstueel wél op niveau 5 begeven. Denk bijvoorbeeld aan het bedrijf Coolblue, dat ons keer op keer weet te verrassen met messcherpe teksten. Teksten die direct een bijdrage leveren aan het imago.

Bij ieder niveau horen keuzes en kenmerken. Op niveau 1 maak je (bijvoorbeeld) een keuze voor de groene of witte spelling. Dit niveau vormt de basis: de ‘hygiënische voorwaarde’ voor de schriftelijke communicatie met jouw klant. Op niveau 2 kies je voor aansluiting bij de eigen merkwaarden. Zo onderscheid je je al snel van het andere bedrijven, zelfs binnen een heel specifiek werkveld. Niveau 3 vraagt om keuzes rond het perspectief: wie is onze klant en wat wil hij van ons (lezen)? Hier spelen uniformiteit en consistentie een belangrijke rol. Niveau 4 draait om dienstbaar zijn, met keuzes rond authenticiteit, kwetsbaarheid en openheid. Ten slotte vraagt niveau 5 om lef en creativiteit. Een niveau dat alleen succesvol is als schriftelijke en mondelinge communicatie elkaar aanvullen en versterken.

Auteur Paul Moers vat niveau 5 prachtig samen in zijn boek Dienstbaar zijn is het nieuwe goud: verras jouw klant, voordat hij jou verrast.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Kamer van Koophandel Kamer van Koophandel
De Kamer van Koophandel is een onafhankelijke dienstverlener die zich op...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...