Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Schrijven volgens merkwaarden

Jip en Janneke

Binnen een bedrijf hebben verschillende afdelingen direct schriftelijk contact met de klant. Denk bijvoorbeeld aan de afdelingen Sales en Klantenservice. Beide afdelingen hebben eigen doelstellingen: salesmedewerkers sturen aan op het binnenhalen van de klant, klantenservicemedewerkers sturen aan op het binnenhouden van de klant.

Deze doelstellingen hebben een duidelijk effect op de inhoud en stijl van de tekst. Bij salesmedewerkers draait de tekst om het aanbod en om de voordelen voor de klant. Bij klantenservicemedewerkers draait de tekst om service bieden en (regelmatig) om empathie tonen.

Als een klant opeenvolgend contact heeft met de afdelingen Sales en Klantenservice, wordt het bedrijf vaak op twee verschillende manieren ervaren. De eerste afdeling communiceert op manier A, de tweede afdeling communiceert op manier B. Bij deze twee contactmomenten ervaart de klant het bedrijf niet beter of slechter, maar ‘anders’. En dat terwijl de klant het bedrijf nu juist op één uniforme manier wil ervaren.

De merkwaarden van een bedrijf zijn een uitstekend uitgangspunt voor die ene kenmerkende manier van schriftelijk communiceren. Vaak zijn de waarden vastgelegd in een document over de bestaande identiteit of het gewenste imago van het bedrijf. Denk aan waarden als: kwaliteit, betrokkenheid en duurzaamheid. Of: positief, proactief en enthousiast. De gekozen waarden vergemakkelijken keuzes bij het schrijven:

  • Spreken we onze klanten aan met u of jij?
  • Sluiten we af met ‘In afwachting van uw reactie.’ of ‘Wij nemen voor 1 maart contact met u op.’?
  • Bieden we een of twee oplossingen?
  • Zijn we ‘dicht om 17.00 uur’ of ‘open tot 17.00 uur’?

Door de eigen waarden te vertalen naar een eigen schrijfwijze, lever je een belangrijke bijdrage aan de uniforme klantervaring. Zorg ervoor dat je de vertaalslag van de waarden vastlegt in een Schrijfwijzer die voor het hele bedrijf toegankelijk is.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

KBvG KBvG
De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) is de...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...