Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Snellezen

Jip en Janneke

Het web is een snel medium. De bezoeker van jouw website is een ‘snellezer’; hij leest gehaast en doelgericht. Hij probeert er direct achter te komen welke informatie in een tekst voor hem belangrijk is, en welke informatie hij kan overslaan. Aan jou als webschrijver de taak om dit ‘snellezen’ te bevorderen.

Als webschrijver moet je ervoor zorgen dat de weblezer actief en selectief kan lezen. Hiervoor zet je ‘hulpmiddelen’ in, bijvoorbeeld bij de opbouw van de tekst. Start iedere webtekst met de kern van het verhaal en ga dan pas in op de toelichting en onderbouwing.

Als jouw webpagina uit vier alinea’s bestaat, pas je deze opbouw toe op:

  • de hele tekst
  • de afzonderlijke alinea’s
  • de zinnen en woorden

In de eerste alinea staat de kern van de hele pagina. Aan het begin van iedere alinea start je met een kernzin, die weer zo snel mogelijk kernwoorden bevat.

Als we als schrijver alleen maar de kern van de tekst weergeven, worden teksten saai of lastig te begrijpen voor de leek. Een goede tekst bevat dus ook informatie die in eerste instantie overbodig lijkt.

Zorg ervoor dat je een duidelijke overgang biedt van de kern naar de toelichting, door signaalwoorden en –uitdrukkingen te gebruiken, zoals: ‘bijvoorbeeld’ of ‘met andere woorden’.

Wil je meer weten over de opbouw van een tekst? Lees dan De kracht van het piramideprincipe.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Pink Elephant Pink Elephant
Pink Elephant is een internationale kennisleider op het gebied van bedrijfsinnovatie...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...