Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Taalniveau B1

Jip en Janneke

Voor de meeste lezers geldt dat de kern van een tekst snel duidelijk moet zijn. Of je nu een webtekst, brief of e-mail leest. We ontvangen zo veel informatie, dat we weinig tijd hebben (of nemen) voor het doorlezen van teksten. Maar hoe zorg je er nu voor dat het merendeel van jouw lezers snel de tekst begrijpt?

Maak het de lezer makkelijk en kies voor een goed taalniveau. Dit niveau slaat niet op de inhoud van de tekst, maar op het taalgebruik zelf. Als je in eenvoudig, begrijpelijk Nederlands schrijft, zorgt dit voor gemakkelijke teksten. We hebben het dan niet over jip-en-janneketaal! Veel mensen verwarren begrijpelijke taal helaas nog steeds met kindertaal. Eenvoudig, begrijpelijk Nederlands kan heel goed worden gebruikt in zakelijke teksten; het is zeer lezersgericht en dus ook klantgericht. Iedere lezer vindt het namelijk prettig om na één keer lezen een tekst te begrijpen.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) let er scherp op of bedrijven in de financiële dienstverlening eenvoudige, begrijpelijke taal gebruiken. Taalniveau B1 van het Europees Referentiekader is hierbij het uitgangspunt. Er zijn in totaal zes taalniveaus (oplopend in moeilijkheidsgraad): A1, A2, B1, B2, C1 en C2. Een tekst op taalniveau B1 vraagt onder andere om een afwisseling van korte en lange zinnen, is relatief kort (maximaal één A4), en heeft veelvoorkomende woorden en uitdrukkingen. Meer weten over taalniveau B1 in de praktijk? Bel of mail, dan helpt Papier is passé je graag verder.

In 2011 is het boek De taal van mr. Jip van Harten en dr. Janneke Bavelinck uitgebracht. Hierin staat taalniveau B1 centraal.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Pink Elephant Pink Elephant
Pink Elephant is een internationale kennisleider op het gebied van bedrijfsinnovatie...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...