Contact

Bel met: Natascha Teeuw
Telefoon: 06 21 50 03 16
E-mail: info@papierispasse.nl

Kanaaldijk 3
3739 ND  Hollandsche Rading

Van passief naar actief

Jip en Janneke

Hoe houd je nu de aandacht van de lezer vast? Daar zijn verschillende methodes voor, die je makkelijk kunt gebruiken. Een van de regels met direct effect is het schrijven in de actieve vorm, in plaats van de passieve vorm.

Een voorbeeld van een passieve zin is: De hond wordt uitgelaten door de man. De actieve variant is: De man laat de hond uit. Tenzij je op de marketingafdeling van de Dierenbescherming werkt, is dit misschien niet zo’n praktisch voorbeeld. Laten we eens even kijken naar een zin die ik onlangs op een website las:

Wij zullen de volledige verantwoordelijkheid op ons nemen zodat u maximaal wordt ontzorgd en niet geconfronteerd wordt met verschillende leveranciers die naar elkaar wijzen.

In deze zin gebruikt de schrijver maar liefst twee keer de passieve vorm. Wat is het effect op de lezer? Na de eerste keer lezen is de boodschap misschien niet helemaal duidelijk. De lezer begint opnieuw of slaat de zin over. Dit is uiteraard niet goed voor het leesgemak en de kans is groot dat de aandacht van de lezer verslapt. Tip: deel de zin op in kortere zinnen en schrijf in de actieve vorm:

Wij nemen de volledige verantwoordelijkheid op ons. Wat betekent dit voor u? Minder zorgen en minder leveranciers.


Alle blogs

De sleutelprikkel
Strategische webteksten schrijven
10 tips voor het schrijven van uitnodigingen
Servicegericht schrijven
Spel- en taalfouten op kantoor
Zet je visie op papier! (En haal 'm uit je hoofd.)
Woordenlijst der Nederlandse Taal
SEO-schrijven
Als eerste bij de klant
Niveau 5: verwachtingen overtreffen
Schrijven volgens merkwaarden
Vind ik leuk!
Jouw tekst zorgt voor een bypass
Storytelling
Cookiewet
7 tips voor klantgerichte webteksten
7 tips voor klantgerichte e-mails
Quick scan
Snellezen
Overtuig je lezer
Een nieuwe website
Taalniveau B1
Schrijven
Cliché
Positief schrijven
Engelse woorden in het Nederlands
Offertes: standaard en maatwerk
Website-indeling
Informatieneutraal
E-mails schrijven
Creatief schrijven (1) Kruip in de huid van het product
Creatief schrijven (2) Ontmoet jouw webbezoeker
Unique buyingpoint
Samenstellingen (2) Ziektekosten of ziektenkosten?
Samenstellingen (1) Leaseauto, lease-auto of lease auto?
't Taxikofschip
Fout is goed?
Van passief naar actief
Contentgoeroe Gerry McGovern
Maximaal aantal woorden
Opt-in: verplicht

Opdrachtgevers

Zanders Zanders
Zanders is in 1994 opgericht en intussen uitgegroeid tot een toonaangevende...

Blog

De sleutelprikkel - 05 mei 2017
Is het je al gelukt om de aandacht van jouw bezoekers te trekken én vast te houden? Mooi! Dan is het nu tijd voor stap 2: zorg ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wilt. Leid...