Vilente-taal is mensgerichte taal

Zorginstelling Vilente wil cliënten en medewerkers aanspreken in mensgerichte taal, oftewel: ‘Vilente-taal’. Daarom ging Vilente in 2020 aan de slag met het 5-stappenplan van Papier is passé. Stafmedewerker Pauline Tirion vertelt over haar ervaringen.

Vilente

Stip aan de horizon

Volgens de TXT-score (de nulmeting) zat Vilente aan het begin van het traject op niveau 2. De teksten voldeden aan de Nederlandse taalregels, maar Vilente wilde méér. Pauline: ‘Onze stip aan de horizon is niveau 4: servicegericht schrijven. Om niveau 4 te bereiken, zullen we eerst niveau 3 moeten bereiken, waarbij lezersgericht schrijven centraal staat. Dankzij het 5-stappenplan zijn we heel goed op weg.’

Hoe het anders kan

Het traject heeft in de afgelopen 2 jaar al ontzettend veel opgeleverd. ‘Een aantal van onze medewerkers heeft een schrijfworkshop gevolgd’, vertelt Pauline. ‘Die was heel waardevol. Op een gegeven moment ben je als organisatie toe aan een frisse blik op teksten schrijven. Tijdens de workshops werd duidelijk dat het ook anders kan.’

Eyeopeners

De workshops zorgden voor echte eyeopeners. Pauline: ‘Wat me vooral is bijgebleven, is schrijven vanuit de klant. Ook ontdekten we dat je met tekst iemands humeur kunt beïnvloeden. Met niet of helaas zet je lezers in een negatieve modus. Om lezers in een positieve modus te zetten, zul je andere woorden moeten gebruiken. Sinds we de tips uit de workshop toepassen, zijn onze teksten met sprongen vooruitgegaan. Daar profiteren we zelf van, maar onze cliënten óók.’

Toets je tekst

Vilente heeft alle schrijfafspraken vastgelegd in een schrijfwijzer. ‘Het is heel fijn dat we nu een centraal document hebben, waarin staat hoe we schrijven bij Vilente’, vervolgt Pauline. ‘Vooral de checklist Toets je tekst achter in de schrijfwijzer is heel handig. Niet alleen voor collega’s die schrijven, maar ook voor collega’s die teksten beoordelen. Dankzij de workshops en de schrijfwijzer schrijven we veel mensgerichter.’

Taalambassadeurs

Natuurlijk wil Vilente die nieuwe schrijfstijl vasthouden. Dat is de taak van de taalambassadeurs. Zij stimuleren hun collega’s om lekker te gaan schrijven. Zo blijft de nieuwe schrijfstijl ‘levend’. Pauline: ‘Voor Vilente is het inmiddels overduidelijk dat je met taal de kwaliteit van je dienstverlening kunt vergroten. Fantastisch om die verandering van dichtbij mee te maken!’

Meer weten?

Wil je ook teksten gaan (her)schrijven, of schrijfkennis delen binnen jouw organisatie? Neem dan contact op met Papier is passé. We hebben al voor zó veel partijen opdrachten verzorgd, de kennis en ervaring die we daarbij hebben opgedaan, delen we graag.

Contactformulier